سنبل عبادت

امام صادق (ع) فرمودند : شفاعت ما به کسی که نمازش را سبک بشمارد نمی رسد. بحارالانوار جلد 82 صفحه 227

سنبل عبادت

امام صادق (ع) فرمودند : شفاعت ما به کسی که نمازش را سبک بشمارد نمی رسد. بحارالانوار جلد 82 صفحه 227

سنبل عبادت

بسم الله الرحمن الرحیم
«اَلّذینَ هُمْ علی صَلَواتِهِمْ یُحافِظون؛ مؤمنان واقعی کسانی هستند که بر نمازهای خود محافظت می کنند.»

امام خمینى‏قدس سره :«دراسلام از نماز، هیچ فریضه‏اى بالاتر نیست... نماز، پشتوانه ملّت است... نماز، یک کارخانه انسان سازى است ... فحشاء و منکر را نماز، از یک امّتى بیرون مى‏کند. مسجدها را خالى نکنید،
نماز، بالاترین ذکرهاست ... این دژهاى محکم را محکم نگهدارید، نگویید که ما انقلاب کردیم حالا هى باید فریاد بزنیم، خیر، نماز بخوانید، از همه فریادها بالاتر است ...
صحیفه نور، ج 12 ص 148 و 149 .)
این وبلاگ با محوریت فرمایشات امام خامنه ای روحی فداه در مورد نماز و ترویج آن دایر شده تا ان شاءالله گامی هرچند کوتاه در فضای مجازی برای به تحقق پیوستن بیانات امام خامنه ای برداشته باشیم.
در این وبلاگ سعی شده با دیدگاهی نو به مطالبی راجع به نماز که مهم هستند و به انها توجه شایسته نشده است بپردازد.
مطالب در موضوعات متفاوت تنظیم شده اند پیگیری موضوعات را در قسمت "طبقه بندی موضوعی" دنبال کنید.
مطالب وبلاگ با توجه به وضعیت جامعه کنونی و شرایط زمانی که اکنون در آن قرار داریم تهیه شده است.
امید داریم با شناخت جایگاه ویژه نماز در رسیدن به تمدن اسلامی زمینه ساز ظهور منجی حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشیم.

بایگانی

آثار نماز جماعت

شنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۲۰ ب.ظ

برپایى فریضه‏هاى دینى به صورت دسته جمعى، غیر از پاداش‏هاى فراوانى که یاد شد، در زندگى فردى و اجتماعى امت مسلمان نیز، آثار مثبت و فراوانى دارد که به برخى اشاره مى‏شود:
1- آثار معنوى‏
بزرگترین اثر معنوى نماز جماعت، همان پاداش‏هاى الهى است که گفته شد. روایت است که شبى، على علیه السلام تا سحر به عبادت مشغول بود. چون صبح شد، نماز صبح را به تنهائى خواند و استراحت کرد.
رسولخدا صلى الله علیه وآله که آن حضرت را در جماعت صبح ندید، به خانه او رفت. حضرت فاطمه‏علیها السلام از شب زنده‏دارى على علیه السلام و عذر او از نیامدن به مسجد سخن گفت. پیامبر فرمود: پاداشى که بخاطر شرکت نکردن در نماز جماعت صبح، از دست على علیه السلام رفت، بیش از پاداش عبادت تمام شب است.(1) رسول خدا صلى الله علیه وآله فرموده است:
«لانْ اُصَلّىَ الصُبَح فى جَماعةٍ اَحَبُّ اَلىَّ مِنْ اَنْ اُصَلّىَ لَیْلَتى حَتّى اُصْبحَ»(2) اگر نماز صبح را به جماعت بخوانم، در نظرم محبوب‏تر از عبادت و شب زنده دارى تا صبح است.
بخاطر همین فضیلت و پاداش هاست که اگر تعداد نمازگزاران از ده نفر بیشتر شود، اگر تمام آسمان‏ها کاغذ، و دریاها مرکّب و درخت‏ها قلم شود و فرشتگان بنویسند، پاداش یک رکعت آنرا نمى‏توانند بنویسند.(3)
و نماز جماعت با تأخیر، بهتر از نماز فراداى در اوّل وقت است.(4)


2- آثار اجتماعى‏
نماز جماعت، مقدمه وحدت صفوف و نزدیکى دلها و تقویت کننده روح اخوّت است. نوعى حضور و غیاب بى‏تشریفات، و بهترین راه شناسائى افراد است.
نمازجماعت، بهترین، بیشترین، پاکترین وکم‏خرج‏ترین اجتماعات دنیاست ونوعى دید وبازدید مجّانى وآگاهى از مشکلات و نیازهاى یکدیگر وزمینه‏ساز تعاون اجتماعى بین آحاد مسلمین است.



3- آثار سیاسى‏
نماز جماعت، نشان دهنده قدرت مسلمین و الفت دلها و انسجام صفوف است.
تفرقه‏ها را مى‏زداید، بیم در دل دشمنان مى‏افکند، منافقان را مأیوس مى‏سازد، خار چشم بدخواهان است.
نماز جماعت، نمایش حضور در صحنه وپیوند «امام» و «امّت» مى‏باشد.
4- آثار اخلاقى، تربیتى‏
در نماز جماعت، افراد در یک صف قرار مى‏گیرند و امتیازات موهوم صنفى، نژادى، زبانى، مالى و... کنار مى‏رود و صفا و صمیمیّت و نوعدوستى در دلها زنده مى‏شود و مؤمنان، با دیدار یکدیگر در صف عبادت، احساس دل گرمى و قدرت و امید مى‏کنند.
نماز جماعت، عامل نظم و انضباط و وقت‏شناسى است.
روحیه فردگرایى و انزوا و گوشه‏گیرى را از بین مى‏برد و نوعى مبارزه با غرور و خودخواهى را در بر دارد.
نماز جماعت، «وحدت» در گفتار، جهت، هدف و امام را مى‏آموزد و از آنجا که بایَد پرهیزکارترین و لایق‏ترین اشخاص، به امامت نماز بایستد، نوعى آموزش و الهام دهنده علم و تقوا و عدالت است.
نماز جماعت، کینه‏ها و کدورت‏ها و سوءظنّ‏ها را از میان مى‏برد و سطح دانش و عبودیّت و خضوع را در جامعه اهل نماز، افزایش مى‏دهد.
به خاطر این همه آثار است که به نماز جماعت، آن همه توصیه شده است. حتى نابینایى وقتى از حضور پیامبر، اجازه خواست که به مسجد نیاید، آن حضرت فرمود: از خانه تا مسجد، ریسمانى ببندد و به کمک آن، خود را به نماز جماعت برساند.(5) و نیز نابینایانى که اجازه ترک شرکت در نماز خواستند، رسول خدا صلى الله علیه وآله اجازه نفرمود.(6)
از طرف دیگر، برخورد شدید نسبت به کسانى که به نماز جماعت اهمیّت نمى‏دهند، نشان دیگرى بر اهمیّت و سازندگى آن است. در حدیث است که به چنان کسان، همسر ندهید(7) و معرّف آنان نشوید.(8)


 1) سفینة البحار، ج 1، جماعت.
2) کنزالعمال، ج 8، حدیث 22792.
3) توضیح‏المسائل امام‏قدس سره، مسئله 1400.
4) توضیح‏المسائل امام‏قدس سره، مسئله 1402.
5) وسائل‏الشیعه، ج 5، ص 377.
6) کنزالعمال، ج 8، ص 255.
7) سفینةالبحار، ج 1، جماعت.
8) همان مدرک.
پرتوی از اسرار نماز
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۰۹
سیده.ز. میراحمدی

آثار نماز جماعت

نماز جماعت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی