سنبل عبادت

امام صادق (ع) فرمودند : شفاعت ما به کسی که نمازش را سبک بشمارد نمی رسد. بحارالانوار جلد 82 صفحه 227

سنبل عبادت

امام صادق (ع) فرمودند : شفاعت ما به کسی که نمازش را سبک بشمارد نمی رسد. بحارالانوار جلد 82 صفحه 227

سنبل عبادت

بسم الله الرحمن الرحیم
«اَلّذینَ هُمْ علی صَلَواتِهِمْ یُحافِظون؛ مؤمنان واقعی کسانی هستند که بر نمازهای خود محافظت می کنند.»

امام خمینى‏قدس سره :«دراسلام از نماز، هیچ فریضه‏اى بالاتر نیست... نماز، پشتوانه ملّت است... نماز، یک کارخانه انسان سازى است ... فحشاء و منکر را نماز، از یک امّتى بیرون مى‏کند. مسجدها را خالى نکنید،
نماز، بالاترین ذکرهاست ... این دژهاى محکم را محکم نگهدارید، نگویید که ما انقلاب کردیم حالا هى باید فریاد بزنیم، خیر، نماز بخوانید، از همه فریادها بالاتر است ...
صحیفه نور، ج 12 ص 148 و 149 .)
این وبلاگ با محوریت فرمایشات امام خامنه ای روحی فداه در مورد نماز و ترویج آن دایر شده تا ان شاءالله گامی هرچند کوتاه در فضای مجازی برای به تحقق پیوستن بیانات امام خامنه ای برداشته باشیم.
در این وبلاگ سعی شده با دیدگاهی نو به مطالبی راجع به نماز که مهم هستند و به انها توجه شایسته نشده است بپردازد.
مطالب در موضوعات متفاوت تنظیم شده اند پیگیری موضوعات را در قسمت "طبقه بندی موضوعی" دنبال کنید.
مطالب وبلاگ با توجه به وضعیت جامعه کنونی و شرایط زمانی که اکنون در آن قرار داریم تهیه شده است.
امید داریم با شناخت جایگاه ویژه نماز در رسیدن به تمدن اسلامی زمینه ساز ظهور منجی حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشیم.

بایگانی

نماز جماعت

شنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۱۴ ب.ظ

از نکات اساسى مربوط به نماز، برپایى آن به صورت جماعت است. نماز جماعت پاداش بسیار، برکات فراوان و فواید فردى آثار اجتماعى بسیار دارد.
 شکوه مسلمانان و موحّدان را مى‏رساند. ذوب شدن «فرد» در «جمع» در یک عبادت توحیدى است. مقدمه وحدت و عامل تقویت روح برادرى است.
 نماز جماعت، زمینه شناخت افراد و مشکلات و نیازهاى آنان است. نماز جماعت، بهترین و بیشترین و پاک‏ترین و کم خرج‏ترین اجتماعات دنیاست. خار چشم دشمنان اسلام است. عامل نظم، وحدت صفوف، وقت‏شناسى و مبارزه با فردگرایى و خودخواهى است. موجب شسته شدن کینه‏ها و کدورت‏ها و پیدایش روحیه اخوّت دینى است. مستحب است انسان صبر کند تا نماز را به جماعت بخواند. نماز به جماعت، از نماز اوّل وقتِ فُرادى‏ با فضلیت‏تر است و پاداش جماعت، هر چند مختصر و کوتاه برگزار شود، از نماز فُرادى‏ که طولانى بخوانند بیشتر است.(1) در حدیث آمده است: هرگاه عدد نمازگزاران در جماعت، از ده نفر بیشتر شود، پاداشى نصیب نمازگزاران مى‏شود که قابل بیان و شماره نیست.

 در نماز جماعت، باید فردى عادل و متّقى و شایسته، امام جماعت شود و دیگران به او اقتدا کنند.
 این شرط، هم ملاک بودن تقوا و عدالت را بیان مى‏کند و هم تبعیت از پیشگامان در صلاح و پاکى را مى‏آموزد. تحقیر نماز جماعت، تحقیر خداست و تعظیم آن، بزرگداشت فرمان پروردگار است.
 آنکه براى شرکت در نماز جماعت، از خانه بیرون مى‏رود، یا در مسجد به انتظار برپایى نماز جماعت به سر مى‏برد، در طول این مدّت پاداش پرداختن به نماز را مى‏گیرد.(2)
 در نماز جماعت، جمعیّت هر چه بیشتر باشد، ثوابش افزون‏تر است. در حدیث آمده است: هر که نماز جماعت را دوست بدارد، خدا هم او را دوست مى‏دارد.(3)
 رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمود: صف‏هاى جماعت، همچون صفوف فرشتگان در آسمان چهارم است.(4)


1) رساله امام‏خمینى، مسئله‏1402.
2) کنزالعمال، ج 8، حدیث 22818.
3) مستدرک الوسائل، ج 1، ص 488.
4) مستدرک، ج‏1، ص‏488.

راز نماز

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۰۹
سیده.ز. میراحمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی